خلاصه
هدف اصلی از انجام تحلیل جهانی شغل کوچینگ در سال ۲۰۲۵، درک این موضوع بود که از زمان تحلیل شغلی پیشین در سال ۲۰۱۹، شیوههای کوچینگ چگونه تحول یافتهاند. این تحلیل با هدف شناسایی شایستگیهای جدیدی که اکنون برای کوچها ضروری است، تعیین شایستگیهایی که دیگر ارتباط خود را از دست دادهاند، و بازنگری در شایستگیهای موجود در صورت لزوم انجام شد. بهروزرسانیهای مدل شایستگیهای اصلی کوچینگ ICF از طریق روشهای دقیق و مبتنی بر شواهد صورت گرفت تا روشن شود دانش (Knowledge)، تواناییها (Abilities) و سایر ویژگیها (Other Characteristics) یا همان KAOها در حرفه کوچینگ چه تغییراتی یافتهاند.
تحلیل شغلی که طی ۱۴ ماه انجام شد، از رویکردهای متنوعی بهره گرفت، از جمله مرور متون تخصصی، برگزاری گروههای متمرکز، تحلیل وظایف و دانش، تواناییها و دیگر ویژگیها (KAOها)، پیمایشها و بازبینی مدل شایستگیهای موجود. این رویکردها با دو هدف طراحی شدند: (الف) شناسایی تغییرات در حرفه کوچینگ از زمان آخرین بهروزرسانی در سال ۲۰۱۹ و (ب) تعیین اینکه این تغییرات چگونه میتوانند راهنمای بهروزرسانی مدل شایستگیهای ICF باشند. این مدل شایستگی مبتنی است بر دادههایی که از نزدیک به ۳۰۰۰ کوچ در سراسر جهان گردآوری شد؛ دادههایی که هم شامل اعضای ICF و هم غیر اعضا بوده و گسترهای متنوع از حوزههای کوچینگ، پیشینههای آموزشی، سبکهای کوچینگ و سطوح تجربه را نمایندگی میکنند.
هرچند شایستگی اصلی جدیدی معرفی نشده است، پنج زیرشایستگی تازه به مدل افزوده شده و اصلاحاتی در یازده زیرشایستگی موجود صورت گرفته است. یک تعریف شایستگی بهروزرسانی شده و یک واژهنامه اصطلاحات نیز به مجموعه اضافه شده است. واژهنامه در پیوست قابل دسترسی است.
مدل شایستگیهای اصلی فدراسیون بینالمللی کوچینگ (ICF) – ۲۰۲۵
الف. بنیان
۱. نمایش عمل اخلاقی
تعریف: درک و بهکارگیری مداوم اصول اخلاقی کوچینگ و استانداردهای حرفهای کوچینگ
۱.۰۱. نشان دادن درستکاری و صداقت شخصی در تعامل با مراجعان، حامیان و ذینفعان مرتبط
۱.۰۲. حساس بودن نسبت به هویت، محیط، تجارب، ارزشها و باورهای مراجعان
۱.۰۳. بهکارگیری زبانی مناسب و محترمانه در تعامل با مراجعان، حامیان و ذینفعان مرتبط
۱.۰۴. پایبندی به آییننامه اخلاقی ICF و پاسداشت ارزشهای بنیادین ICF
۱.۰۵. حفظ محرمانگی اطلاعات مراجعان مطابق با توافقات ذینفعان و قوانین مرتبط
۱.۰۶. نگهداشتن مرزهای مشخص میان کوچینگ، مشاوره، رواندرمانی و سایر حرفههای حمایتی
۱.۰۷. ارجاع مراجعان به سایر متخصصان حمایتی، در صورت اقتضا
۲. تجسم ذهنیت کوچینگ
تعریف: درگیر شدن در یادگیری و رشد شخصی و حرفهای مستمر بهعنوان یک کوچ. همکاری با ناظران کوچینگ یا کوچهای منتور در صورت نیاز. پرورش و حفظ ذهنیتی گشوده، پرسشگر، انعطافپذیر و مراجعمحور.
۲.۰۱. اذعان به اینکه مراجعان مسئول انتخابهای خود هستند
۲.۰۲. مشارکت در یادگیری و توسعه مستمر بهعنوان یک کوچ، شامل آگاهی از بهترین شیوههای روز کوچینگ و بهرهگیری از فناوری
۲.۰۳. پرورش یک رویه تأملیِ مداوم برای ارتقای کوچینگ شخصی
۲.۰۴. آگاه و گشوده ماندن نسبت به تأثیر سوگیریها، بافت و فرهنگ بر خود و دیگران
۲.۰۵. بهکارگیری آگاهی از خود و شهود شخصی در جهت منافع مراجعان
۲.۰۶. پرورش و حفظ توانایی مدیریت هیجانات شخصی
۲.۰۷. حفظ سلامت هیجانی، جسمی و ذهنی در آمادگی برای هر جلسه، در طول جلسه و پس از آن
۲.۰۸. جستجوی یاری از منابع بیرونی در صورت ضرورت
۲.۰۹. پرورش گشودگی و کنجکاوی در خود، مراجع و فرایند کوچینگ
۲.۱۰. آگاه ماندن نسبت به تأثیر افکار و رفتارهای شخصی بر مراجع و دیگران
ب. همآفرینی رابطه
۳. ایجاد و حفظ توافقها
تعریف: همکاری با مراجع و ذینفعان مرتبط برای ایجاد توافقهای روشن درباره رابطه کوچینگ، فرایند، برنامهها و اهداف. ایجاد توافقها هم برای کل دوره کوچینگ و هم برای هر جلسه کوچینگ بهطور جداگانه.
۳.۰۱. توضیح فلسفه کوچینگ شخصی و تعریف روشن از اینکه کوچینگ چیست و چه چیزی نیست برای مراجعان و ذینفعان بالقوه
۳.۰۲. دستیابی به توافق درباره اینکه چه چیزهایی در رابطه مناسب است و چه چیزهایی نیست، چه خدماتی ارائه میشود و چه خدماتی نمیشود، و مسئولیتهای مراجع و ذینفعان مرتبط از جمله تعهد به کار بر روی اهداف کوچینگ
۳.۰۳. دستیابی به توافق درباره دستورالعملها و پارامترهای مشخص رابطه کوچینگ مانند مسائل اجرایی، هزینهها، زمانبندی، مدت، خاتمه، محرمانگی و حضور سایر افراد
۳.۰۴. همکاری با مراجع و ذینفعان مرتبط برای تدوین یک برنامه و اهداف کلی کوچینگ
۳.۰۵. همکاری با مراجع برای تعیین میزان سازگاری و تناسب میان مراجع و کوچ
۳.۰۶. همکاری با مراجع برای شناسایی یا بازتأیید آنچه میخواهند در جلسه به دست آورند
۳.۰۷. همکاری با مراجع برای تعریف آنچه به باور او باید مورد توجه یا حلوفصل قرار گیرد تا به آنچه در جلسه میخواهد دست یابد
۳.۰۸. همکاری با مراجع برای تعریف یا بازتأیید معیارهای موفقیت در دستیابی به آنچه مراجع در کل فرایند کوچینگ یا در یک جلسه مشخص قصد دارد به دست آورد
۳.۰۹. همکاری با مراجع برای مدیریت زمان و تمرکز جلسه
۳.۱۰. ادامه کوچینگ در راستای نتیجه مطلوب مراجع، مگر آنکه مراجع خلاف آن را بیان کند
۳.۱۱. همکاری با مراجع برای بستن رابطه کوچینگ به شکلی که احترام به مراجع و تجربه کوچینگ حفظ شود
۳.۱۲. بازبینی توافق کوچینگ در مواقع لازم برای اطمینان از اینکه رویکرد کوچینگ نیازهای مراجع را برآورده میسازد
۴. پرورش اعتماد و امنیت
تعریف: همکاری با مراجع برای ایجاد فضایی امن و حمایتگر که به مراجع امکان بیان آزادانه بدهد. حفظ رابطهای مبتنی بر احترام متقابل و اعتماد.
۴.۰۱. تلاش برای درک مراجع در بستر و زمینهی او، که میتواند شامل هویت، محیط، تجربهها، ارزشها و باورهایش باشد
۴.۰۲. نشان دادن احترام به هویت، ادراکها، سبک و زبان مراجع و تطبیق کوچینگ با شرایط مراجع
۴.۰۳. اذعان و احترام به استعدادها، بینشها و کار منحصر به فرد مراجع در فرایند کوچینگ
۴.۰۴. ابراز حمایت، همدلی و توجه نسبت به مراجع
۴.۰۵. پذیرش و حمایت از بیان احساسات، ادراکها، دغدغهها، باورها و پیشنهادهای مراجع
۴.۰۶. نشان دادن گشودگی و شفافیت بهعنوان راهی برای بروز آسیبپذیری و تقویت اعتماد با مراجع
۵. حفظ حضور
تعریف: کاملاً آگاه و حاضر بودن در کنار مراجع، با بهکارگیری سبکی گشوده، انعطافپذیر، ریشهدار و مطمئن.
۵.۰۱. متمرکز، هوشیار، همدل و پاسخگو نسبت به مراجع باقی میماند
۵.۰۲. در طول فرایند کوچینگ روحیه پرسشگری و کنجکاوی نشان میدهد
۵.۰۳. نسبت به آنچه در لحظه حال برای خود و مراجع پدیدار میشود آگاه باقی میماند
۵.۰۴. هیجانات خود را مدیریت میکند تا در کنار مراجع حاضر بماند
۵.۰۵. در کار با هیجانات شدید مراجع در فرایند کوچینگ اعتمادبهنفس نشان میدهد
۵.۰۶. در کار در فضایی که دانستن قطعی وجود ندارد احساس راحتی میکند
۵.۰۷. فضایی برای سکوت، مکث یا تأمل ایجاد میکند یا اجازه شکلگیری آن را میدهد
بخش C. ارتباط مؤثر
۶. گوش دادن فعالانه
تعریف: تمرکز بر آنچه مراجع میگوید و نمیگوید تا در بستر نظامهای زندگی او، پیام را بهطور کامل دریافت کرده و از خودابرازی او پشتیبانی شود.
۶.۰۱. با در نظر گرفتن بافت زندگی، هویت، محیط، تجارب، ارزشها و باورهای مراجع، درک پیام او را ژرفتر میسازد.
۶.۰۲. آنچه مراجع بیان میکند بازتاب داده یا خلاصه میکند تا وضوح و فهم مشترک حاصل شود.
۶.۰۳. هنگامی که نشانهای از فراتر بودن معنای کلام مراجع وجود دارد، آن را بازشناسی کرده و در مورد آن کاوش میکند.
۶.۰۴. هیجانات، تغییرات انرژی، نشانههای غیرکلامی یا سایر رفتارهای مراجع را مشاهده، بازشناسی و بررسی میکند.
۶.۰۵. کلمات، لحن صدا و زبان بدن مراجع را در هم میآمیزد تا معنای کامل پیام او آشکار گردد.
۶.۰۶. روندها و الگوهای موجود در رفتارها و هیجانات مراجع را در طول جلسات پی میگیرد تا به مضامین و ساختارهای تکرارشونده دست یابد.
۷. برانگیختن آگاهی
تعریف: تسهیل بینش و یادگیری مراجع با بهکارگیری ابزارها و تکنیکهایی مانند پرسشگری قدرتمند، سکوت، استعاره یا قیاس.
۷.۰۱. تجربه مراجع را در نظر میگیرد تا تعیین کند چه چیزی بیشترین سود را خواهد داشت.
۷.۰۲. با چالشبرانگیزی مراجع، آگاهی یا بینش او را تحریک میکند.
۷.۰۳. سوالاتی درباره مراجع میپرسد، از جمله درباره شیوه تفکر، ارزشها، نیازها، خواستهها و باورهای او.
۷.۰۴. سوالاتی میپرسد که به مراجع کمک میکند فراتر از تفکر فعلی خود کاوش کند.
۷.۰۵. مراجع را دعوت میکند تا تجربه خود را در لحظه به اشتراک بگذارد.
۷.۰۶. آنچه برای پیشرفت مراجع مفید است را شناسایی و مورد توجه قرار میدهد.
۷.۰۷. رویکرد کوچینگ را متناسب با نیازهای مراجع تنظیم میکند.
۷.۰۸. به مراجع کمک میکند عوامل مؤثر بر الگوهای فعلی و آینده رفتار، تفکر یا هیجان را شناسایی کند.
۷.۰۹. مراجع را دعوت میکند تا ایدههایی درباره پیشروی و آنچه قادر یا مایل به انجام آن است تولید کند.
۷.۱۰. از مراجع در بازچارچوبسازی دیدگاهها حمایت میکند.
۷.۱۱. مشاهدات، دانش و احساسات خود را بدون وابستگی شخصی به اشتراک میگذارد، بهگونهای که امکان خلق بینشهای جدید برای مراجع فراهم شود.
د. پرورش یادگیری و رشد
۸. تسهیل رشد مراجع
تعریف: همکاری با مراجع برای تبدیل یادگیری و بینش به اقدام. ترویج خودمختاری مراجع در فرایند کوچینگ.
۸.۰۱. همکاری با مراجع برای ادغام آگاهی، بینش یا یادگیری جدید در جهانبینی و رفتارهای او
۸.۰۲. همکاری با مراجع برای طراحی اهداف، اقدامات و معیارهای پاسخگویی که یادگیری جدید را ادغام و گسترش دهند
۸.۰۳. اذعان و حمایت از خودمختاری مراجع در طراحی اهداف، اقدامات و روشهای پاسخگویی
۸.۰۴. حمایت از مراجع در شناسایی نتایج بالقوه یا یادگیری از مراحل اقدام تعیینشده
۸.۰۵. دعوت از مراجع برای بررسی راههای پیشروی، شامل منابع، حمایتها و موانع احتمالی
۸.۰۶. همکاری با مراجع برای خلاصهسازی یادگیری و بینش در طول جلسات یا میان آنها
۸.۰۷. همکاری با مراجع برای ادغام یادگیری و حفظ پیشرفت در سراسر دوره کوچینگ
۸.۰۸. اذعان به پیشرفتها و موفقیتهای مراجع
۸.۰۹. همکاری با مراجع برای بستن جلسه
پیوست: فرهنگ اصطلاحات شایستگیهای اصلی ICF
- پاسخگویی (Accountability): مسئولیت پیگیری تعهدات و اقداماتی که در طول فرایند کوچینگ توافق شدهاند.
- توافق (Agreement): سند رسمی میان یک حرفهای ICF و مراجع(ان)/حامی(ان) که شرایط، انتظارات و ضوابط رابطه کوچینگ آنها را مشخص میکند. معمولاً شامل جزئیاتی مانند اهداف کوچینگ، مدت و تکرار جلسات، سیاستهای محرمانگی، شرایط پرداخت، سیاستهای لغو جلسه و مسئولیتهای کوچ و مراجع است.
- قیاس (Analogy): مقایسهای میان دو چیز که شباهتهای آنها را برجسته میکند، اغلب برای توضیح یا روشنسازی یک مفهوم، فرایند یا وضعیت.
- خودمختاری (Autonomy): توانایی مراجع برای اتخاذ تصمیمات مستقل و اقدام بر اساس ارزشها و باورهای خود.
- باورها (Beliefs): اعتقادات شخصی، فرضیات و تفسیرهایی که نحوه نگاه مراجع به خود، دیگران و جهان را شکل میدهند.
- سوگیری (Bias): تفاوت در ادراک، تفسیر یا قضاوت—که تحت تأثیر باورها، ارزشها، ترجیحات و فرضیات فرهنگی درونی شده شکل میگیرد—که میتواند تمایل به نفع یا ضرر یک ایده، شیء، گروه یا فرد ایجاد کند.
- زبان بدن (Body Language): ارتباط غیرکلامی از طریق حرکات، حالات چهره و وضعیت بدن، که میتواند بینشهایی درباره احساسات و نگرشهای مراجع ارائه دهد.
- چالشها (Challenges): مداخلات تحریککننده تفکر که توسط کوچ ارائه میشوند تا الگوهای عادتشده، فرضیات یا روایتهای مراجع را بر هم بزنند.
- مراجع (Client): فرد، تیم یا عضوی از گروه که کوچ میشود، کوچ تحت کوچینگ، راهنمایی یا نظارت، یا کوچ در حال آموزش.
- سیستمهای مراجع (Client Systems): شبکه روابط و محیطهایی که زندگی و تصمیمات مراجع را تحت تأثیر قرار میدهند.
- ناظر کوچ (Coach Supervisor / Coaching Supervisor): کوچ باتجربهای که با یک کوچ (یا گروهی از کوچها) در فرایندی تعاملی و بازتابی برای توسعه شخصی، حرفهای و اخلاقی همکاری میکند.
- رویکرد کوچینگ (Coaching Approach): روشها و تکنیکهای خاصی که توسط کوچ برای تسهیل رشد و توسعه مراجع بهکار گرفته میشوند.
- فرایند کوچینگ (Coaching Engagement): تعامل ساختاریافته میان حرفهای ICF و مراجع(ان)/حامی(ان)، که کل فرایند کوچینگ را شامل میشود، از جمله ارزیابی اولیه، تعیین اهداف، جلسات منظم، پیگیری پیشرفت و ارزیابی نتایج.
- فلسفه کوچینگ (Coaching Philosophy): نظریه، باورها و اصول اساسی که راهنمای عمل و تعاملات کوچ با مراجع است.
- رابطه کوچینگ (Coaching Relationship): رابطهای که توسط حرفهای ICF و مراجع(ان)/حامی(ان) تحت توافق یا قرارداد برقرار میشود و مسئولیتها و انتظارات هر طرف را تعریف میکند.
- محرمانگی (Confidentiality): حفاظت از هرگونه اطلاعات بهدست آمده در یا پیرامون رابطه کوچینگ، مگر اینکه دلایل قانونی یا الزامی وجود داشته باشد، تهدیدی برای آسیب باشد، یا اجازه کتبی مراجع برای انتشار داده شده باشد.
- بافت (Context): ترکیب منحصربهفردی از شرایط، تجربهها، فرهنگ، هویت، محیط و جهانبینی که نحوه درک فرد از خود، دیگران و جهان را شکل میدهد.
- فرهنگ (Culture): ارزشها، باورها، زبان، ارتباطات، هنجارها و رفتارهای مشترک یک گروه که آنها را بهعنوان یک کل مشخص میکند و بر رفتار و تصمیمگیری تأثیر میگذارد.
- همدلی (Empathy): توانایی درک و شریک شدن در احساسات فرد دیگر.
- تغییرات انرژی (Energy Shifts): تغییرات در سطح انرژی احساسی یا جسمی مراجع که میتواند بر مشارکت و پیشرفت او در کوچینگ تأثیر بگذارد.
- محیط (Environment): محیطهای فیزیکی و اجتماعی که تجربهها و تصمیمات مراجع را تحت تأثیر قرار میدهند.
- تجربهها (Experiences): رویدادها و تعاملاتی که ادراکها، باورها و رفتارهای مراجع را شکل میدهند.
- ریشهدار بودن (Grounded): ثابت و متمرکز بودن، اغلب به توانایی کوچ برای حفظ آرامش و تمرکز در جلسات اشاره دارد.
- حرفههای حمایتی (Helping/Support Professions): حوزههایی مانند مشاوره، درمان و مددکاری اجتماعی که به افراد کمک و حمایت ارائه میدهند و گاهی با فرایندهای کوچینگ همپوشانی دارند.
- هویت (Identity): حس خود مراجع، شامل ارزشها، باورها، پیشینه فرهنگی، نقشها، تجربههای زیسته، شخصیت و نحوه دید و تعریف خود در جهان.
- بینشها (Insights): درکها یا آگاهیهای جدیدی که در طول فرایند کوچینگ ظهور میکنند و به رشد شخصی منجر میشوند.
- دانش (Knowledge): اطلاعات یا مهارتهایی که از طریق مطالعه، مشاهده، تمرین یا تجربه مستقیم بهدست آمدهاند.
- معیار موفقیت (Measure of Success): شاخصهایی که برای ارزیابی اثربخشی و نتایج فرایند کوچینگ استفاده میشوند.
- کوچ راهنما (Mentor Coach): کوچ باتجربهای که از طریق فرایند یادگیری تعاملی (منتورینگ) بازخورد ارائه میدهد تا سبک و مهارتهای منحصر به فرد کوچ دیگری مطابق با شایستگیهای اصلی ICF توسعه یابد.
- استعاره (Metaphor): بیان استعاری که در آن یک چیز بهعنوان چیز دیگر توصیف میشود و مقایسهای ضمنی ایجاد میکند. در کوچینگ، استعارهها برای کمک به مراجع در درک تجربهها، احساسات یا موقعیتها با نسبت دادن آنها به مفاهیم آشنا یا ملموس بهکار میروند.
- مشاهدات (Observations): عمل مشاهده و تفسیر رفتارها و الگوهای عملکرد و تعاملات مراجع.
- همکاری (Partners/Partnering): همکاری مشترک کوچ و مراجع برای دستیابی به هدفی مشترک و متمرکز بر مراجع که از خودمختاری او در فرایند کوچینگ حمایت، تشویق و احترام میکند.
- ادراکها (Perceptions): نحوه تفسیر و درک مراجع از تجربهها و محیط پیرامون خود.
- پرسشگری قدرتمند (Powerful Questioning): بهکارگیری سوالات تحریککننده تفکر برای برانگیختن تفکر عمیق و تأمل در مراجع.
- حضور (Presence): توانایی کوچ برای حضور کامل و توجه فعال به مراجع در طول جلسات.
- پیشرفت (Progress): پیشرفت یا بهبود اهداف و توسعه مراجع در طول فرایند کوچینگ.
- تمرین بازتابی (Reflective Practice): فرایند خودبازبینی و یادگیری از تجربههای خود برای بهبود مهارتها و اثربخشی کوچینگ.
- بازچارچوبسازی دیدگاه (Reframing Perspective): حمایت از مراجع برای مشاهده یک موقعیت، باور یا تجربه از دیدگاه جدید، بهگونهای که معنا، بینش یا امکانات جدید کشف شود.
- مدیریت هیجانات (Manage One’s Emotions): توانایی شناسایی، درک و هدایت پاسخهای هیجانی خود بهصورت سالم و هدفمند.
- جلسه (Session): بازه زمانی که در آن کوچ و مراجع گفتوگوی کوچینگ دارند.
- حامی (Sponsor): شخص یا نهاد (شامل نمایندگان آن) که هزینه، ترتیب یا تعریف خدمات کوچینگ را فراهم میکند. شامل افرادی که مسئولیت قانونی والدین برای افراد زیر سن قانونی دارند نیز میشود.
- ذینفع (Stakeholder): فردی، معمولاً در یک سازمان، که نسبت به پیشرفت مراجع در طول فرایند کوچینگ علاقهمند است.
- هیجان شدید مراجع (Strong Client Emotion): پاسخها یا تجربههای احساسی شدید که توسط مراجع در جلسه کوچینگ ابراز میشوند.
- سبک (Style): شیوه منحصر به فردی که کوچ با مراجع تعامل میکند و جلسات را برگزار مینماید.
- موفقیت (Success): دستیابی به اهداف و نتایج مثبت از طریق فرایند کوچینگ.
- فناوری (Technology): ابزارها، پلتفرمها و سیستمهایی که توسط کوچها برای ارتقای فرایند کوچینگ استفاده میشوند، از جمله پلتفرمهای دیجیتال، اپلیکیشنهای خودکوچینگ، ابزارهای ویدئوکنفرانس و سیستمهای هوش مصنوعی برای پیگیری اهداف، ارتباطات و نظارت بر پیشرفت.
- ارزش یا ارزشها (Value or Values): اصول و معیارهایی که رفتار و تصمیمگیری فرد را هدایت میکنند.
- سلامت و رفاه (Well-Being): وضعیت روانی و احساسی فرد شامل سلامت و خوشبختی کلی، انعطافپذیری، احساسات مثبت و توانایی مقابله مؤثر با چالشهای زندگی.
- بدون وابستگی (Without Attachment): تمرین مشارکت در فرایند کوچینگ بدون وابستگی افراطی به نتایج خاص، که امکان انعطافپذیری و گشودگی را فراهم میآورد.
- جهانبینی (Worldview): دیدگاه کلی که فرد از طریق آن جهان را میبیند و ت
لینک دسترسی به نسخه اصلی : https://coachingfederation.org/wp-content/uploads/2025/09/icf-cs-core-competencies-2025.pdf
مسئولیت مطالب منتشرشده در این نوشته بر عهده نویسنده آن است و لزوماً بازتابدهنده دیدگاه میسترکوچ نمیباشد.
© 2025 میسترکوچ – بازنشر مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است.
دیدگاه خود را بنویسید